Normativa de preinscripcions de les Escoles Rurals al Padró municipal.
L’Escola Les Mimoses del nostre poble ha fet durant aquesta setmana una recollida de firmes dins la seva comunitat educativa per tal de donar suport al canvi de normativa de places de les escoles rurals.
És per aquesta raó que volem compartir la carta enviada del Secretariat d’Escola Rural de Catalunya (SERC), la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya (FMRPC), el Grup Interuniversitari d’Escola Rural (GIER) i l’Associació de Micropobles de Catalunya amb una preocupació urgent que necessita ser abordada amb celeritat al Departament d’educació de la Generalitat de Catalunya.
Volem expressar el nostre suport total a la carta que adjuntem, la qual resumeix de manera eloqüent les nostres inquietuds, ja des de la passada legislatura, i propostes respecte a la normativa que vincula el nombre de places per a les preinscripcions de les Escoles Rurals al Padró municipal.
Entenem que aquest canvi de normativa té la intenció d'adequar l’aforament de les escoles, però lamentablement està generant una gran preocupació i incertesa en la comunitat educativa rural. La mesura actual posa en perill el futur de les escoles rurals dels pobles, ja que pot conduir al tancament d'aquelles amb baixa matriculació.
És crucial entendre que la selecció del centre educatiu és una decisió de gran rellevància que impactarà en la vida quotidiana de la família. És fonamental que aquesta elecció estigui alineada amb els valors familiars i requereix una reflexió profunda sobre les necessitats i preferències de l'alumne/a, incloent-hi aspectes com la proximitat, el projecte educatiu i els serveis que ofereix el centre.
Considerem fonamental revisar urgentment aquesta normativa per evitar que les escoles rurals desapareguin, ja que són un element clau per a la cohesió social, l'arrelament al territori i la preservació de la identitat dels pobles.
Per tal d'abordar aquesta situació de manera efectiva, es proposen diverses mesures que van més enllà del padró municipal com a únic criteri de matriculació. Això inclou l'establiment de mecanismes que permetin als mateixos directors d'escola determinar el nombre de places disponibles basant-se en els recursos i espais disponibles, així com un sistema de baremació que prioritzi els residents i empadronats del poble.
Demanem al Departament d’Educació que estudiï les propostes i consideri la singularitat de les escoles rurals en aquesta qüestió.